Heb je last van stress? Zit je thuis met een burn-out? Of heb je last van angstaanvallen of geblokkeerde emoties? In al deze gevallen kan ademcoaching je ongelofelijk helpen. 

Is Ademcoaching iets voor jou? Test het zelf eens:
Zit stil en sluit je ogen even. Hou eens een minuut lang bij hoeveel keer je in- en uit ademt.  10 keer? 20 keer? 
In een ontspannen staat (lees: als je rustig in je zetel zit en niets aan het doen bent) adem je als mens normaal 6 à 7 keer per minuut. 

Wees gerust, je bent niet alleen. 80% van de bevolking ademt echter verkeerd. 
Dit heeft echter een grote impact op je mentale en fysieke gezondheid. 

Waarom is mijn ademhaling belangrijk?

Onze ademhaling beïnvloedt echter ons sympatisch en para-sympathisch zenuwstelsel. Te snel of niet diep genoeg ademen activeert de fight or flight modus in ons lichaam. Dit betekent een constante aanmaak van cortisol, dus: slecht slapen, hartkloppingen, constant gevoel van stress, prikkelbaarheid, slecht immuunsysteem (want ons lichaam rust niet meer),…  

Bij een burn-out zijn onze energie-reserves letterlijk opgebrand. 
Na lange aanhoudende stress weet het lichaam zelf niet meer hoe te ontspannen. Het enige wat het nog kan aangeven is dat het op is.  Juist ademen is een super belangrijke tool om herstel te bevorderen.

Door langzaam en diep (met je middenrif) te ademen activeer je het para-sympatisch zenuwstelsel. Dit maakt dat je rustig wordt, beter slaapt en sneller herstelt. 

Een uitgebreid artikel uit ‘De Tijd’ over het belang van ademhaling  vind je hier. 

 Adem als therapie? 
De adem kan ook ingezet worden als therapeutische tool die je kan ondersteunen bij het verwerken van traumatische ervaringen en angsten. 
Dit komt omdat we vanuit rust veel meer toegang hebben tot onze (tot voordien) geblokkeerde emoties. Door het lichaam aan te geven dat je in een veilig omgeving bent kun je op een rustige manier terug gaan naar ervaringen uit het verleden. 

Tijdens Ademtherapie ga ik met jou op ontdekking naar wat er allemaal leeft binnen je lichaam en hoe we hier gehoor aan kunnen geven. 

Ademcoaching en Ademtherapie is zinvol bij:
  • Chronisch en acute hyperventilatie
  • Angst- en paniekaanvallen
  • Fysieke spanningen
  • Migraine
  • Stress
  • Burn-out
  • Traumaverwerking
  • Depressie

ademcoaching bij burn-out

Hoe werk ik?

Als Ademcoach en therapeut kan ik je op verschillende manieren bij staan.
Tijdens een eerste sessie bekijk ik met jou hoe je je voelt, waar je tegen aan loopt en het met je ademhaling gesteld is. Ons eerste doel is je terug een correcte ademhaling aanleren en je lichaam ontspanning brengen. 

Na elke sessie krijg je oefeningen op maat mee naar huis waar je direct mee aan de slag kunt. 

In vervolg sessies gaan we kijken naar wat  je precies nodig hebt, dus wat aanbod komt in de sessies varieert van persoon tot persoon.
Dit kan bestaan uit o.a:

  • Omgaan met stress & angst.
  • Loslaten van oude emoties die je onderdrukt hebt en waar je door anders te ademen terug toegang tot krijgt.
  • Ademhaling gebruiken om tot rust te komen in een hectisch leven.
  • Omgaan met woede en frustratie, ruimte vinden om te schreeuwen.
  • Het vinden van energie bij futloosheid en een verzwakt immuunsysteem
  • Herstellen van een burn-out. 

 

PRAKTISCH

Ademcoaching is mogelijk in
Bonheiden (H.Consciencelaan 32)
en Mechelen. (Sint-jan Berchmanstraat 8). 

Een eerste intake sessie duurt één uur en kost €50.

Daarna gaan we in samenspraak verder met sessies van één uur (gericht op ontspanning en correcte ademhaling: ademcoaching).

of anderhalf uur  (gericht op emotionele verwerking: ademtherapie).

Een eerste afspraak maken kan via het contactformulier
of via 0476/37.82.41

Meer informatie over mijzelf vind je hier.